PERANCANGAN TAHUNAN


SSNM SMK SERI  KOTA
RANCANGAN TAHUNAN
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
TINGKATAN 1 2012

MINGGU
TEMA
TAJUK
HURAIAN PELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
TEMA 1 : PENCAPAIAN KENDIRI
M1
ORIENTASI TINGKATAN
(4-6 JAN)
 UNIT 1
IDENTITI DIRI
1A
Diariku
          Mengenalpasti potensi dan langkah –langkah untuk mengembangkan potensi diri.
          Mencatat perancangan perkembangan diri dalam diari.
          Menunjukkan keyakinan untuk mengembangkan potensi diri.

          Menulis diari
          Mencatat peristiwa penting
          Meluah perasaan
          Mengenalpasti matlamat hidup


M2
(9-13JAN)

1B
Cita-cita Saya
          Mengenalpasti cita-cita dan potensi diri.
          Menghubungkaitkan potensi diri dengan cita-cita.
          Mengambil daya usaha untuk mencapai cita-cita.
          Menunjukkan gambar seorang doktor wanita India sedang merawat pesakit.
          Mengemukakan beberapa soalan berkaitan dengan gambar.
          Menerangkan dan menghubungkait cita-cita dengan langkah-langkah yang perlu diambil.



M3
(16-20 JAN)




1C
Tokoh Yang Saya Sanjung
          Mencontohi cara tokoh-tokoh mengembangkan potensi diri.
          Menyatakan kepentingan mengembangkan potensi diri.
          Menghargai sumbangan tokoh yang disanjungi.

          Membaca dan memahami maklumat tentang tokoh iaitu Tan Sri P. Ramlee.
          Mempamerkan maklumat-maklumat tokoh yang disanjungi.
          Menjelaskan sumbangan tokoh  kepada masyarakat.





1D
Keistimewaan Saya
          Menggunakan kelebihan diri dalam kehidupan.
          Mengenalpasti kelebihan dan batasan diri.
          Bersyukur dengan anugerah Tuhan.
          Melengkapkan jadual kelebihan dan keistimewaan diri dan batasan diri Individu A dan Individu B.
          Membuat refleksi diri sendiri
          Menyenaraikan sumbangan yang dapat diberikan kepada sekolah.

 M4 CUTI TAHUN BARU CINA (23 JAN-27 JAN 2012)
M5
(30 JAN-3 FEB)

1E
Mencapai Cita-cita
          Mengenalpasti cara mencapai cita-cita.
          Menggunakan minat dan kebolehan untuk mencapai cita-cita.
          Menunjukkan keyakinan diri untuk mencapai cita-cita.
          Menerangkan carta aliran yang menunjukkan peringkat pendidikan yang perlu dilalui oleh seseorang individu.
          Mencatatkan cita-cita dan kenal pasti cabaran yang akan dihadapi.
          Menyenaraikan langkah-langkah untuk mencapai cita-cita.
M6
(6-10 FEB)
UNIT 2 :
PENYELESAIAN KONFLIK
2A
Menangani Pengaruh Negatif Rakan
          Menerangkan kepentingan tidak melibatkan diri dalam kegiatan negatif.
          Menyelesaikan konflik antara diri dan rakan dalam pelbagai situasi.
          Menghargai diri dengan tidak melibatkan diri dalam kegiatan negatif.


          Membincangkan pengaruh negatif rakan yang pernah dialami.
          Menunjukkan gambar murid-murid berkelah bersama pelbagai kaum, lelaki dan perempuan.
          Menunjukkan gambar sedang berlakunya rusuhan.
M7
(13-17 FEB)

2B
Sikap Asertif Saya
          Mengenalpasti ciri-ciri individu yang bersikap asertif.
          Bertindak secara asertif untuk menangani pengaruh negatif rakan sebaya.
          Mempunyai keyakinan diri untuk mengelakkan diri daripada pengaruh negatif.
          Menerangkan ciri-ciri asertif seseorangindividu yang perlu dicontohi.
          Menulis slogan yang menunjukkan ciri-ciri asertif.
          Melakunkan simulasi  pelajar menjalankan tugas sebagai ketua Taman Sumber Sains sekolah. `



2C
Dilemaku
          Menyatakan cara menyelesaikan dilema yang dihadapi
          Mengambil tindakan yang wajar
          dalam menghadapi pelbagai dilema.
          Menunjukkan keyakinan untuk menyelesaikan masalah.
          Menjelaskan tindakan yang sepatutnya diambil berdasarkan dialog yang diberi.
          Melengkapkan dialog berdasarkan tindakan yang sepatutnya diambil oleh Kumar. (Rujuk muka surat 19)
          Menjana idea berdasarkan cerita rakyat – Lebai Malang.
M8
(20-24 FEB)

2D
Pilihan Bijak
          Mengenalpasti teknik penyelesaian konflik
          Menggunakan teknik penyelesaian konflik secara bijak.
          Membuat pertimbangan secara rasional dalam penyelesaian konflik.
          Menyelesaikan konflik  dengan menggunakan teknik awan.
          Mencatatkan pengalaman menonton wayang bersama rakan.
          Melakarkan peta minda- Cara menyelesaikan konflik. (Muka surat 21 – Aktiviti 1 dan 2)
M9
(27 FEB-2 MAC)

2E
Membantu Rakan Menyelesaikan Konflik
          Mengenalpasti punca dan akibat sesuatu konflik.
          Membantu rakan membuat keputusan wajar dalam menyelesaikan konflik yang dihadapi.
          Menghargai dan menghormati rakan dengan berkongsi masalah.
          Membincangkan cara-cara membantu menyelesaikan konflik yang dihadapi berdasarkan sepucuk surat tidak rasmi.
          Menghasilkan skrip dialog yang menghargai dan menghormati rakan dengan berkongsi masalah.
          Mengumpul keratan akhbar berdasarkan masalah remaja yang disiarkan oleh media cetak. ( Buku skrap).
          M10 UJIAN BERKALA1 (5.3.2012-9.3.2012)
          CUTI PERTENGAHAN PENGGAL (10.3.2012-18.3.2012)
M11
(19 -23 MAC)

2F
Saya Bertindak Rasional
          Menerangkan akibat kegiatan negatif kepada diri, keluarga dan masyarakat.
          Mengambil tindakan wajar untuk mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan negatif.
          Menjaga maruah diri dengan tidak terlibat dalam kegiatan negatif.


          Menjelaskan akibat penglibatan remaja dalam kegiatan kepada diri, keluarga dan masyarakat.
          Menulis cadangan cara mengelakkan diri daripada terlibat dengan pengaruh negatif.
          Mencipta slogan mengelakkan diri daripada kegiatan negatif.







TEMA 2 : HUBUNGAN KEKELUARGAAN


M12
(26 -30 MAC)

UNIT 3 :
KELUARGA
BAHAGIA

3A
Ibu, Ayah Jantung Hatiku
          Menerangkan pentingnya kasih     
          sayang terhadap ibu bapa atau penjaga
          Meluahkan perasaan kasih sayang terhadap ibu bapa atau penjaga
          Menghargai kasih sayang ibu bapa atau penjaga

          Menghasilkan sekeping kad ucapan
          Meluahkan perasaan kasih sayang dan terima kasih
          Menyanyikan lagu yang berkaitan


M13
(2 APR-6 APR)


3B
Kemesraan Terjalin Keluarga Bahagia
          Menyatakan kepentingan menjalin hubungan yang mesra dan akrab sesama anggota keluarga
          Berkomunikasi secara sopan dengan anggota keluarga
          Menyayangi anggota keluarga

          Menulis surat kepada anggota keluarga
          Lakonan


M14
(9-13 APR)


3C
Saling Membantu Sesama Keluarga

          Menjelaskan cara membantu anggota keluarga
          Memberi bantuan kepada anggota keluarga
          Menghargai bantuan anggota keluarga
          Melakonkan dialog
          Bercerita
          iii. Sumbangsaran


M15
(16-20 APR)



3D
Hargai Keluarga Anda
          Menjelaskan perlunya menghargai ibu bapa dan anggota keluarga
          Mempraktikkan cara menghargai ibu bapa dan anggota keluarga
          Menghargai ibu bapa dan anggota keluarga

          Menghasilkan koleksi gambar keluarga
          Mencatatkan peristiwa penting setiap ahli keluarga
          Menyenaraikan kata-kata ucapan penghargaan



M16
(23-27 APR)



3E
Membina Keluarga Bahagia
          Mengenalpasti tingkahlaku mulia untuk mengeratkan hubungan keluarga
          Menunjukkan cara mengeratkan hubungan ke  arah pembentukan keluarga bahagia
          Bertingkahlaku mulia ke  arah pembentukan keluarga bahagia

          Permainan kad situasi
          Simulasi
          iii. Memaparkan gambar-gambar berkaitan


M17
(30 APR-4 MEI)




3F
Keluarga Saya Sihat
          Menjelaskan kepentingan anggota keluarga mengamalkan pemakanan yang seimbang dan sihat
          Menyenaraikan menu makanan yang seimbang dan sihat untuk keluarga
          iii. Menghargai anggota keluarga dengan mementingkan kesihatan keluarga

          Menyenaraikan menu makanan seimbang untuk keluarga
          Menyediakan contoh diet seimbang secara kumpulan amalan pemakanan sihat
          Melukis poster “Amalan akanan Seimbang”


TEMA 3 : HIDUP BERMASYARAKAT


M18
(7-11 MEI)



UNIT 4 :
BANGGA TERHADAP SEKOLAH



4A
Inilah  Sekolah Saya



          Menerangkan sejarah dan hala tuju sekolah
          Meaksanakan hala tuju sebagai pelajar
          Menunjukkan sikap setia terhadap sekolah





          Menghasilkan folio tentang sejarah sekolah
          Menulis visi dan misi sekolah
          Memahami peraturan –peraturan sekolah
          Menulis pencapaian sekolah dari segi akademik dan kokurikulum


M19 (14-18 MEI)
M20 (21-25 MEI)


  • PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN TINGKATAN 1, 2 DAN 3 (18 MEI-25 MEI 2012)


  • CUTI PERTENGAHAN TAHUN (26.5.2012-10.6.2012)




M21
(11JUN -15 JUN)


4B
Peraturan  Sekolah Saya Patuhi
          Menerangkan kepentingan tentang peraturan sekolah
          Mematuhi peraturan sekolah
          Mendisiplinkan diri dengan mematuhi peraturan sekolah

          Mendapatkan maklumat tentang peraturan kehadiran ke sekolah
          Mengisi boring kebenaran keluar dari kawasan sekolah
          Merangka satu peraturan kehadiran ke sekolah dan mematuhinya.









4C
Budaya Sekolah
          Mengenalpasti budaya sekolah sendiri
          Menyumbangkan kea rah penggayaan budaya sekolah
          Berbangga dan menghargai budaya sekolah



          Budaya sekolah dalam taman
          Budaya sekolah berdisiplin
          Budaya sekolah penyayang
          Budaya sekolah cemerlang kokurikulum


M22
(18-22 JUN)




4D – Kami  Satu Pasukan

          Menjelaskan kebaikan semangat berpasukan
          Bekerja sebagai satu pasukan
          Menunjukkan semangat berpasukan
          Membuat aktiviti persembahan berkumpulan tentang kebudayaan yang terdapat di Malaysia





M23
(25 JUN-29 JUN)


4F – Sekolah Ku Kebanggaanku



          Mengenalpasti ciri-ciri sekolah yang membanggakan warga sekolah
          Menghasilkan dan mendeklamasikan puisi yang bertemakan kebanggaan terhadap sekolah
          Menunjukkan perasaan bangga terhadap sekolah.

          Mengumpul maklumat dan menghasilkan folio tentang sejarah sekolah
          Mencipta puisi yang bertemakan kebanggaan terhadap sekolah
          Mengemukakan cadangan untuk menjaga dan meningkatkan imej sekolah





M24
(2 JUL-6 JUL)

UNIT 5 :
PENJAGAAN DAN PENINGKATAN IMEJ SEKOLAH


5A - Murid Bersahsiah



          Mengenalpasti sikap positif yang dimiliki
          Mengamalkan sikap yang positif
          Menunjukkan perasaan bangga dapat menaikkan imej sekolah


          Menghasilkan Buku Skrap dengan mengumpulkan keratin-keratan akhbar
          Melakonkan sesuatu aktiviti di sekolah yang menunjukkan semangat berpasukan.




M25
(9-13 JUL)



5B
Berganding Bahu Menjayakan Sukan



          Mengenalpasti faedah melibatkan diri dalam menjayakan sukan sekolah
          Melibatkan diri dalam menjayakan sukan sekolah
          Menunjukkan kerelaan untuk melibatkan diri dalam menjayakan sukan sekolah.


          Bercerita tentang penglibatan murid-murid sekolah dalam sukan tahunan sekolah
          Menerangkan faedah-faedah apabila murid-murid terlibat secara aktif dalam sukan tahunan sekolah
          Melakonkan sesuatu aktiviti di sekolah yang menunjukkan semangat berpasukan



M26
(16-20 JUL)







5C
Hormati Warga Sekolah



          Mengenalpasti kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
          Menunjukkan cara menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah
          Menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah



          Menulis rencana cara murid-murid menghormati kebolehan dan pendapat orang lain
          Mengemukakan cadangan untuk menjaga dan meningkatkan imej kelas dan sekolah






M27
(23-27 JUL)




5D
Keceriaan Sekolah



          menghuraikan cara untuk meningkatkan keceriaan
          melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah
          menghargai keceriaan sekolah


          mengadakan Kempen Keceriaan Sekolah
          menyenaraikan aktiviti untuk melibatkan diri dalam keceriaan sekolah
          mencipta slogan yang mencerminkan keceriaan sekolah
          Menghasilkan poster yang menarik dan kreatif



M28
(30 JUL-3 OGOS)





5E
Sekolahku        Milikku



          Mengenalpasti kepentingan penglibatan warga sekolah dalam meningkatkan imej sekolah
          menghasilkan brosur tentang sekolah
          menunjukkan sikap bersedia melibatkan diri dalam meningkatkan imej sekolah


          Membuat peraduan menulis esei/karangan tentang sekolah
          Menulis esei yang menggambarkan perasaan sayang dan cinta kepada sekolah
          Menyenaraikan apa yang difahami daripada petikan, ucapan pengetua dalam perhimpunan sekolah.




M29
(6-10 OGOS)



5F
Pasukan Sekolah Kebanggaan Kami



          Menerangkan kepentingan memberi sokongan moral kepada pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan.
          menunjukkan cara memberi sokongan moral kepada pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan.
          menghargai sumbangan pasukan sekolah dalam meningkatkan imej sekolah.

          membentuk satu pasukan penyokong
          menghasilkan satu cogan kata atau lagu untuk meniupkan semangat kepada sekolah
          mempersembahkan hasil kumpulan kepada kelas



M30
(13-17 OGOS)



5G
Berbakti kepada sekolah

          mengenalpasti tanggungjawab terhadap sekolah
          memberi sumbangan dalam projek membaiki perabor sekolah
          menunjukkan semangat kerjasama dalam berbakti kepada sekolah




          mengenalpasti perabot yang rosak
          membentuk beberapa kumpulan yang diketuai oleh seorang murid yang mahir bertukang.
          Menyediakan peralatan pertukangan seperti tukul, gergaji, pemutar skru dan kayu
          Menyerahkan semula perabot yang dibaiki
           kepada pihak sekolah


  • CUTI PERTENGAHAN PENGGAL (18.8.2012-26.8.2012)



TEMA 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA



M31
(27-31 OGOS)

UNIT 6 :
CERITA RAKYAT PELBAGAI KAUM

6A
Pelbagai Cerita Rakyat
          Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum
          Melakonkan cerita rakyat pelbagai kaum.
      Mengapresiasi cerita rakyat   
      pelbagai kaum



          Membaca dan memahami contoh-contoh cerita rakyat pelbagai kaum di Malaysia.
          Melakonkan watak-watak cerita rakyat.
          Mencatat nilai murni berdasarkan cerita tersebut.
          Mencatat pengajaran daripada cerita tersebut.

M32
(3 -7 SEPT)


6B
Cerita Rakyat Warisan Budaya
          Menerangkan usaha-usaha yang dilakukan untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.
          Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.
          Menghargai usaha-usaha yang 
          dilakukan oleh pelbagai pihak  
          untuk meningkatkan kesedaran  entang pentingnya cerita    rakyat.

          Menyambung perbualan bardasarkan situasi yang diberikan.
          Membaca dialog di antara perbualan tadi.
          Menilai persembahan setiap kumpulan.












M34
(17-21 SEPT)


6C
Sang Kancil Menjadi Hakim
          Menyenaraikan pengajaran dalam cerita ‘Sang Kancil Menjadi Hakim’
          Menceritakan pengajaran yang terkandung dalam cerita rakyat.
          Menghargai pengajaran yang
          terkandung dalam cerita
          rakyat.

          Mendengar cerita melalui kaset ‘Sang Kancil Menjadi Hakim’
          Melakonkan setiap babak dalam cerita ‘Sang Kancil Menjadi Hakim’
          Mencatatkan pengajaran yang terkandung dalam cerita tersebut.
          Menjawab soalan berdasarkan cerita tersebut.



M35
(24-28SEPT)


6D
Koleksi Cerita Rakyat Kita




          Mengenal pasti pelbagai jenis cerita rakyat.
          Menghasilkan himpunan cerita rakyat secara kreatif.
          Menunjukkan perasaan bangga
          cerita rakyat.

          Mengumpul semula  semua cerita rakyat yang telah diajar oleh guru.
          Menyimpan semua cerita dalam bentuk folio.
          Mereka kulit buku folio secara kreatif.



M36
(1 OKT-5 OKT)


6E
Mari Bercerita
          Mengenal pasti cerita rakyat Malaysia
          Menceritakan sebuah cerita rakyat Malaysia
          iii)Berbangga dengan cerita
          rakyat pelbagai kaum


          Pelajar menyertai pertandingan bercerita (Pilih satu cerita yang terdapat dalam folio).
          Dalam kumpulan mempersembahkan cerita tersebut.




TEMA 4 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT



      M37
(8-12 OKT)

UNIT 7 :
KERAJAAN DEMOKRASI

7A
Lagu Demokrasi
          Menerangkan faedah amalan demokrasi
          mencipta dan menyanyikan lagu bertemakan demokrasi
          menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat Malaysia
          Menerangkan faedah amalan 
          demokrasi
          mencipta dan menyanyikan lagu bertemakan demokrasi
          menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat Malaysia




M38
(15-19 OKT)


7B
Pemilihan Tokoh Murid
          Menerangkan kepentingan pemilihan tokoh murid secara demokrasi
          memilih tokoh murid secara demokrasi
          menerima keputusan pemilihan tokoh guru
          Melantik ahli jawatankuasa untuk menjalankan proses pengundian.
          Menyediakan kertas undi mengikut bilangan murid.
          Pelajar dimaklumkan tentang peraturan-peraturan  proses pengundian.



M39
(22-26 OKT)




7C
Demokrasi Di Negara Kita
          Menjelaskan sistem demokrasi di Malaysia
          membuat kajian tentang sistem demokrasi di Malaysia
          berbangga dan menghargai dengan sistem demokrasi di Malaysia
          Membuat kajian tentang sistem   
          demokrasi di Malaysia.
          Menjelaskan sisterm demokrasi di Malaysia











7D
Prinsip Demokrasi


          Mengenalpasti amalan dan prinsip demokrasi
          mencipta lencana dan cogan kata berdasarkan prinsip-prinsip demokrasi
          menunjukkan rasa bangga terhadap amalan demokrasi di Malaysia.
          Mengenalpasti amalan dan prinsip demokrasi
          Mencipta lencana dan cogan kata berdasarkan prinsip-prinsip demokrasi

TEMA 6 : CABARAN  MASA DEPAN.







UNIT 8 :
KESINAMBUNGAN KESEJAHTERAAN RAKYAT


          Mengenalpasti cabaran-cabaran kesinambungan kesejahteraan rakyat
          Melibatkan diri dalam usaha untuk memastikan kesinambungan kesejahteraan rakyat.
          Menunjukkan rasa cinta negara
          dalam mengekalkan kesejahteraan rakyat.

Baca dan fahami teks ucapan yang diberikan
Dan menjawab soalan yang disediakan.
(Ruj.Teks m/s86 & 87)


  M40      PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TINGKATAN 1 DAN 2  (29 OCT-9 NOV 2012)




M41
(5-9 NOV)



8A
Kempen kesedaran Sivik


          menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
          ii. menganjurkan    kesedaran sivik di kelas atau sekolah.
          menunjukkan keprihatinan terhadap kesedaran sivik

          mengadadakan  kempen kesedaran sivik di peringkat sekolah seperti cogan kata,poster,sajak, pantun,kuiz dan aktiviti keceriaan.
          mengadakan promosi kempen
          membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan pencemaran alam







8B
Gambaran Masyarakat Sejahtera

          Menerangkan ciri-ciri
          kehidupan  yang sejahtera.

          Mengamalkan kehidupan yang sejahtera.

          iii. Menghargai kehidupan yang sejahtera
          menghasilkan skrip dialog yang menggambarkan kehidupan sebuah masyarakat yang sejahtera.

          membincangkan ciri-ciri kehidupan masyarakat Malaysia sejahtera 2020

          melakarkan sebuah lukisan kehidupan masyarakat Malaysia masa depan.













8C
Cabaran Remaja
          mengenalpasticara-cara menangani cabaran.

          mengambil tindakan  wajar dalam menangani pelbagai cabaran

          menunjukkan sikap
          bertanggungjawab dalam menangani cabaran.
     ( Ruj.Teks m/s 91)

          menyelesaikan masalah cabaran hidup yang dihadapi.

          analisis situasi yang diberi.
-situasi A
-situasi B
-situasi C

          memberi alasan bagi setiap tindakan yang diambil.

          membuat pilihan tindakan dari situasi di atas yang memberi kebaikan kepada semua pihak.



8D
Alam Yang Saya Sayangi
          Menghuraikan kepentingan alam sekitar kepada kesejahteraan hidup.

          Melibatkan diri dalam menjaga kelestarian alam sekitar.

          Menghargai dan menyayangi alam sekitar.
          Membuat simulasi mesyuarat untuk membincangkan pelaksanaan projek pelancongan di sebuah pulau.

          Mesyuarat terdiri daripada wakil-wakil yang terlibat dalam projek tersebut seperti penduduk kampung,pihak kerajaan,pelabur dan NGO.

          Melukis poster menggambarkan keindahan sebuah pulau yang dikelilingi kawasan laut.
      Ruj.Teksm/s93





8E
Hormatilah Mereka

          Menerangkan kepentingan kemudahan untuk kesejahteraan golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.

          Bekerjasama dengan pelbagai pihak untuk kesejahteraan golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.

          Bersimpati dan menghormati golongan kurang upaya.
          Mengumpul keratan akhbar tentang golongan kurang bernasib baik dan membincangkan cara-cara untuk membantu mereka.

          Murid ditunjukkan beberapa gambar/keratan akhbar berkaitan golongan kurabg upaya.



          Murid diminta meneliti pernyataan dan gambar yang sedia ada.

          Berdasarkan gambar yang dilihat, murid –murid diminta menjelaskan apakah cabaran-cabaran yang dihadapi oleh golongan kurang upaya.

          Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan  dan murid diminta berbincang  dan setiap kumpulan diminta membentangkan sekurang-kurangnya 3 cara bagaimanakah pihak kerajaaan ,NGO, dan individu boleh membantu dan menyokong golongan kurang upaya dan kurang bernasib baik mencapai kesejahteraan hidup.




·         CUTI AKHIR TAHUN (10.11.2012-1.1.2013)







     DISEDIAKAN OLEH:


            EN.MOHD SAHRUL HISAM BIN MOHAMED SALLEH

            KETUA PANITIA
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
            SSN SMK SERI  KOTA, MELAKA