SSNM SMK
SERI KOTA
RANCANGAN
TAHUNAN
PENDIDIKAN
SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
TINGKATAN
1 2012
MINGGU
|
TEMA
|
TAJUK
|
HURAIAN PELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI
|
|
TEMA 1 : PENCAPAIAN KENDIRI
|
|||||
M1
ORIENTASI
TINGKATAN
(4-6 JAN)
|
UNIT 1
IDENTITI DIRI
|
1A
Diariku
|
•
Mengenalpasti potensi dan langkah –langkah
untuk mengembangkan potensi diri.
•
Mencatat perancangan perkembangan diri
dalam diari.
•
Menunjukkan keyakinan untuk mengembangkan
potensi diri.
|
•
Menulis diari
•
Mencatat peristiwa penting
•
Meluah perasaan
•
Mengenalpasti matlamat hidup
|
|
M2
(9-13JAN)
|
|
1B
Cita-cita Saya
|
•
Mengenalpasti cita-cita dan potensi diri.
•
Menghubungkaitkan potensi diri dengan
cita-cita.
•
Mengambil daya usaha untuk mencapai
cita-cita.
|
•
Menunjukkan gambar seorang doktor wanita
•
Mengemukakan beberapa soalan berkaitan
dengan gambar.
•
Menerangkan dan menghubungkait cita-cita
dengan langkah-langkah yang perlu diambil.
|
|
M3
(16-20 JAN)
|
|
1C
Tokoh Yang Saya Sanjung
|
•
Mencontohi cara tokoh-tokoh mengembangkan
potensi diri.
•
Menyatakan kepentingan mengembangkan
potensi diri.
•
Menghargai sumbangan tokoh yang
disanjungi.
|
•
Membaca dan memahami maklumat tentang
tokoh iaitu Tan Sri P. Ramlee.
•
Mempamerkan maklumat-maklumat tokoh yang
disanjungi.
•
Menjelaskan sumbangan tokoh kepada masyarakat.
|
|
|
|
1D
Keistimewaan Saya
|
•
Menggunakan kelebihan diri dalam
kehidupan.
•
Mengenalpasti kelebihan dan batasan diri.
•
Bersyukur dengan anugerah Tuhan.
|
•
Melengkapkan jadual kelebihan dan
keistimewaan diri dan batasan diri Individu A dan Individu B.
•
Membuat refleksi diri sendiri
•
Menyenaraikan sumbangan yang dapat
diberikan kepada sekolah.
|
|
M4 CUTI TAHUN BARU CINA (23 JAN-27 JAN 2012)
|
|||||
M5
(30 JAN-3 FEB)
|
|
1E
Mencapai Cita-cita
|
•
Mengenalpasti cara mencapai cita-cita.
•
Menggunakan minat dan kebolehan untuk
mencapai cita-cita.
•
Menunjukkan keyakinan diri untuk mencapai
cita-cita.
|
•
Menerangkan carta aliran yang menunjukkan
peringkat pendidikan yang perlu dilalui oleh seseorang individu.
•
Mencatatkan cita-cita dan kenal pasti
cabaran yang akan dihadapi.
•
Menyenaraikan langkah-langkah untuk
mencapai cita-cita.
|
|
M6
(6-10 FEB)
|
UNIT 2 :
PENYELESAIAN KONFLIK
|
2A
Menangani Pengaruh Negatif Rakan
|
•
Menerangkan kepentingan tidak melibatkan
diri dalam kegiatan negatif.
•
Menyelesaikan konflik antara diri dan
rakan dalam pelbagai situasi.
•
Menghargai diri dengan tidak melibatkan
diri dalam kegiatan negatif.
|
•
Membincangkan pengaruh negatif rakan yang
pernah dialami.
•
Menunjukkan gambar murid-murid berkelah
bersama pelbagai kaum, lelaki dan perempuan.
•
Menunjukkan gambar sedang berlakunya
rusuhan.
|
|
M7
(13-17 FEB)
|
|
2B
Sikap Asertif Saya
|
•
Mengenalpasti ciri-ciri individu yang
bersikap asertif.
•
Bertindak secara asertif untuk menangani
pengaruh negatif rakan sebaya.
•
Mempunyai keyakinan diri untuk mengelakkan
diri daripada pengaruh negatif.
|
•
Menerangkan ciri-ciri asertif
seseorangindividu yang perlu dicontohi.
•
Menulis slogan yang menunjukkan ciri-ciri
asertif.
•
Melakunkan simulasi pelajar menjalankan tugas sebagai ketua
Taman Sumber Sains sekolah. `
|
|
|
|
2C
Dilemaku
|
•
Menyatakan cara menyelesaikan dilema yang
dihadapi
•
Mengambil tindakan yang wajar
•
dalam menghadapi pelbagai dilema.
•
Menunjukkan keyakinan untuk menyelesaikan
masalah.
|
•
Menjelaskan tindakan yang sepatutnya
diambil berdasarkan dialog yang diberi.
•
Melengkapkan dialog berdasarkan tindakan
yang sepatutnya diambil oleh Kumar. (Rujuk muka
•
Menjana idea berdasarkan cerita rakyat –
Lebai Malang.
|
|
M8
(20-24 FEB)
|
|
2D
Pilihan Bijak
|
•
Mengenalpasti teknik penyelesaian konflik
•
Menggunakan teknik penyelesaian konflik
secara bijak.
•
Membuat pertimbangan secara rasional dalam
penyelesaian konflik.
|
•
Menyelesaikan konflik dengan menggunakan teknik awan.
•
Mencatatkan pengalaman menonton wayang
bersama rakan.
•
Melakarkan peta minda- Cara menyelesaikan
konflik. (Muka
|
|
M9
(27 FEB-2 MAC)
|
|
2E
Membantu Rakan Menyelesaikan Konflik
|
•
Mengenalpasti punca dan akibat sesuatu
konflik.
•
Membantu rakan membuat keputusan wajar
dalam menyelesaikan konflik yang dihadapi.
•
Menghargai dan menghormati rakan dengan
berkongsi masalah.
|
•
Membincangkan cara-cara membantu menyelesaikan
konflik yang dihadapi berdasarkan sepucuk
•
Menghasilkan skrip dialog yang menghargai
dan menghormati rakan dengan berkongsi masalah.
•
Mengumpul keratan akhbar berdasarkan
masalah remaja yang disiarkan oleh media cetak. ( Buku skrap).
|
|
•
M10 UJIAN BERKALA1 (5.3.2012-9.3.2012)
|
|||||
•
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL (10.3.2012-18.3.2012)
|
|||||
M11
(19 -23 MAC)
|
|
2F
Saya Bertindak Rasional
|
•
Menerangkan akibat kegiatan negatif kepada
diri, keluarga dan masyarakat.
•
Mengambil tindakan wajar untuk mengelakkan
diri daripada terlibat dalam kegiatan negatif.
•
Menjaga maruah diri dengan tidak terlibat
dalam kegiatan negatif.
|
•
Menjelaskan akibat penglibatan remaja
dalam kegiatan kepada diri, keluarga dan masyarakat.
•
Menulis cadangan cara mengelakkan diri
daripada terlibat dengan pengaruh negatif.
•
Mencipta slogan mengelakkan diri daripada
kegiatan negatif.
|
|
TEMA 2 : HUBUNGAN KEKELUARGAAN
|
|||||
M12
(26 -30 MAC)
|
UNIT 3 :
KELUARGA
BAHAGIA
|
3A
Ibu, Ayah Jantung Hatiku
|
•
Menerangkan pentingnya kasih
•
sayang terhadap ibu bapa atau penjaga
•
Meluahkan perasaan kasih sayang terhadap
ibu bapa atau penjaga
•
Menghargai kasih sayang ibu bapa atau
penjaga
|
•
Menghasilkan sekeping kad ucapan
•
Meluahkan perasaan kasih sayang dan terima
kasih
•
Menyanyikan lagu yang berkaitan
|
|
M13
(2 APR-6 APR)
|
|
3B
Kemesraan Terjalin Keluarga Bahagia
|
•
Menyatakan kepentingan menjalin hubungan
yang mesra dan akrab sesama anggota keluarga
•
Berkomunikasi secara sopan dengan anggota
keluarga
•
Menyayangi anggota keluarga
|
•
Menulis
•
Lakonan
|
|
M14
(9-13 APR)
|
|
3C
Saling Membantu Sesama Keluarga
|
•
Menjelaskan cara membantu anggota keluarga
•
Memberi bantuan kepada anggota keluarga
•
Menghargai bantuan anggota keluarga
|
•
Melakonkan dialog
•
Bercerita
•
iii. Sumbangsaran
|
|
M15
(16-20 APR)
|
|
3D
Hargai Keluarga Anda
|
•
Menjelaskan perlunya menghargai ibu bapa
dan anggota keluarga
•
Mempraktikkan cara menghargai ibu bapa dan
anggota keluarga
•
Menghargai ibu bapa dan anggota keluarga
|
•
Menghasilkan koleksi gambar keluarga
•
Mencatatkan peristiwa penting setiap ahli
keluarga
•
Menyenaraikan kata-kata ucapan penghargaan
|
|
M16
(23-27 APR)
|
|
3E
Membina Keluarga Bahagia
|
•
Mengenalpasti tingkahlaku mulia untuk
mengeratkan hubungan keluarga
•
Menunjukkan cara mengeratkan hubungan
ke arah pembentukan keluarga bahagia
•
Bertingkahlaku mulia ke arah pembentukan keluarga bahagia
|
•
Permainan kad situasi
•
Simulasi
•
iii. Memaparkan gambar-gambar berkaitan
|
|
M17
(30 APR-4 MEI)
|
|
3F
Keluarga Saya Sihat
|
•
Menjelaskan kepentingan anggota keluarga
mengamalkan pemakanan yang seimbang dan sihat
•
Menyenaraikan menu makanan yang seimbang
dan sihat untuk keluarga
•
iii. Menghargai anggota keluarga dengan
mementingkan kesihatan keluarga
|
•
Menyenaraikan menu makanan seimbang untuk
keluarga
•
Menyediakan contoh diet seimbang secara
kumpulan amalan pemakanan sihat
•
Melukis poster “Amalan akanan Seimbang”
|
|
TEMA 3 : HIDUP BERMASYARAKAT
|
|||||
M18
(7-11 MEI)
|
UNIT 4 :
BANGGA TERHADAP
SEKOLAH
|
4A
Inilah Sekolah Saya
|
•
Menerangkan sejarah dan hala tuju sekolah
•
Meaksanakan hala tuju sebagai pelajar
•
Menunjukkan sikap setia terhadap sekolah
|
•
Menghasilkan folio tentang sejarah sekolah
•
Menulis visi dan misi sekolah
•
Memahami peraturan –peraturan sekolah
•
Menulis pencapaian sekolah dari segi
akademik dan kokurikulum
|
|
M19
(14-18 MEI)
M20
(21-25 MEI)
|
|
||||
|
|||||
M21
(11JUN -15 JUN)
|
|
4B
Peraturan Sekolah Saya Patuhi
|
•
Menerangkan kepentingan tentang peraturan
sekolah
•
Mematuhi peraturan sekolah
•
Mendisiplinkan diri dengan mematuhi
peraturan sekolah
|
•
Mendapatkan maklumat tentang peraturan
kehadiran ke sekolah
•
Mengisi boring kebenaran keluar dari
kawasan sekolah
•
Merangka satu peraturan kehadiran ke
sekolah dan mematuhinya.
|
|
|
|
4C
Budaya Sekolah
|
•
Mengenalpasti budaya sekolah sendiri
•
Menyumbangkan kea rah penggayaan budaya
sekolah
•
Berbangga dan menghargai budaya sekolah
|
•
Budaya sekolah dalam taman
•
Budaya sekolah berdisiplin
•
Budaya sekolah penyayang
•
Budaya sekolah cemerlang kokurikulum
|
|
M22
(18-22 JUN)
|
|
4D – Kami Satu Pasukan
|
•
Menjelaskan kebaikan semangat berpasukan
•
Bekerja sebagai satu pasukan
•
Menunjukkan semangat berpasukan
|
•
Membuat aktiviti persembahan berkumpulan
tentang kebudayaan yang terdapat di
|
|
M23
(25 JUN-29 JUN)
|
|
4F – Sekolah Ku Kebanggaanku
|
•
Mengenalpasti ciri-ciri sekolah yang
membanggakan warga sekolah
•
Menghasilkan dan mendeklamasikan puisi
yang bertemakan kebanggaan terhadap sekolah
•
Menunjukkan perasaan bangga terhadap
sekolah.
|
•
Mengumpul maklumat dan menghasilkan folio
tentang sejarah sekolah
•
Mencipta puisi yang bertemakan kebanggaan
terhadap sekolah
•
Mengemukakan cadangan untuk menjaga dan
meningkatkan imej sekolah
|
|
M24
(2 JUL-6 JUL)
|
UNIT 5 :
PENJAGAAN DAN
PENINGKATAN IMEJ SEKOLAH
|
5A - Murid Bersahsiah
|
•
Mengenalpasti sikap positif yang dimiliki
•
Mengamalkan sikap yang positif
•
Menunjukkan perasaan bangga dapat
menaikkan imej sekolah
|
•
Menghasilkan Buku Skrap dengan
mengumpulkan keratin-keratan akhbar
•
Melakonkan sesuatu aktiviti di sekolah
yang menunjukkan semangat berpasukan.
|
|
M25
(9-13 JUL)
|
|
5B
Berganding Bahu Menjayakan Sukan
|
•
Mengenalpasti faedah melibatkan diri dalam
menjayakan sukan sekolah
•
Melibatkan diri dalam menjayakan sukan
sekolah
•
Menunjukkan kerelaan untuk melibatkan diri
dalam menjayakan sukan sekolah.
|
•
Bercerita tentang penglibatan murid-murid
sekolah dalam sukan tahunan sekolah
•
Menerangkan faedah-faedah apabila
murid-murid terlibat secara aktif dalam sukan tahunan sekolah
•
Melakonkan sesuatu aktiviti di sekolah
yang menunjukkan semangat berpasukan
|
|
M26
(16-20 JUL)
|
|
5C
Hormati Warga Sekolah
|
•
Mengenalpasti kepentingan menghormati
pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.
•
Menunjukkan cara menghormati pelbagai
kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah
•
Menghormati pelbagai kebolehan dan
pendapat dalam komuniti sekolah
|
•
Menulis rencana cara murid-murid
menghormati kebolehan dan pendapat orang lain
•
Mengemukakan cadangan untuk menjaga dan
meningkatkan imej kelas dan sekolah
|
|
M27
(23-27 JUL)
|
|
5D
Keceriaan Sekolah
|
•
menghuraikan cara untuk meningkatkan
keceriaan
•
melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan
sekolah
•
menghargai keceriaan sekolah
|
•
mengadakan Kempen Keceriaan Sekolah
•
menyenaraikan aktiviti untuk melibatkan
diri dalam keceriaan sekolah
•
mencipta slogan yang mencerminkan
keceriaan sekolah
•
Menghasilkan poster yang menarik dan
kreatif
|
|
M28
(30 JUL-3 OGOS)
|
|
5E
Sekolahku Milikku
|
•
Mengenalpasti kepentingan penglibatan
warga sekolah dalam meningkatkan imej sekolah
•
menghasilkan brosur tentang sekolah
•
menunjukkan sikap bersedia melibatkan diri
dalam meningkatkan imej sekolah
|
•
Membuat peraduan menulis esei/karangan
tentang sekolah
•
Menulis esei yang menggambarkan perasaan
sayang dan cinta kepada sekolah
•
Menyenaraikan apa yang difahami daripada
petikan, ucapan pengetua dalam perhimpunan sekolah.
|
|
M29
(6-10 OGOS)
|
|
5F
Pasukan Sekolah Kebanggaan Kami
|
•
Menerangkan kepentingan memberi sokongan
moral kepada pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan.
•
menunjukkan cara memberi sokongan moral kepada
pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan.
•
menghargai sumbangan pasukan sekolah dalam
meningkatkan imej sekolah.
|
•
membentuk satu pasukan penyokong
•
menghasilkan satu cogan kata atau lagu
untuk meniupkan semangat kepada sekolah
•
mempersembahkan hasil kumpulan kepada
kelas
|
|
M30
(13-17 OGOS)
|
|
5G
Berbakti kepada sekolah
|
•
mengenalpasti tanggungjawab terhadap
sekolah
•
memberi sumbangan dalam projek membaiki
perabor sekolah
•
menunjukkan semangat kerjasama dalam
berbakti kepada sekolah
|
•
mengenalpasti perabot yang rosak
•
membentuk beberapa kumpulan yang diketuai
oleh seorang murid yang mahir bertukang.
•
Menyediakan peralatan pertukangan seperti
tukul, gergaji, pemutar skru dan kayu
•
Menyerahkan semula perabot yang dibaiki
•
kepada pihak sekolah
|
|
|
|||||
TEMA 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA
|
|||||
M31
(27-31 OGOS)
|
UNIT 6 :
CERITA RAKYAT
PELBAGAI KAUM
|
6A
Pelbagai Cerita Rakyat
|
•
Mengenal pasti pengajaran yang terdapat
dalam cerita rakyat pelbagai kaum
•
Melakonkan cerita rakyat pelbagai kaum.
• Mengapresiasi
cerita rakyat
• pelbagai
kaum
|
•
Membaca dan memahami contoh-contoh cerita
rakyat pelbagai kaum di
•
Melakonkan watak-watak cerita rakyat.
•
Mencatat nilai murni berdasarkan cerita
tersebut.
•
Mencatat pengajaran daripada cerita
tersebut.
|
|
M32
(3 -7 SEPT)
|
|
6B
Cerita Rakyat Warisan Budaya
|
•
Menerangkan usaha-usaha yang dilakukan
untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.
•
Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan
kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.
•
Menghargai usaha-usaha yang
•
dilakukan oleh pelbagai pihak
•
untuk meningkatkan kesedaran entang pentingnya cerita rakyat.
|
•
Menyambung perbualan bardasarkan situasi
yang diberikan.
•
Membaca dialog di antara perbualan tadi.
•
Menilai persembahan setiap kumpulan.
|
|
M34
(17-21 SEPT)
|
|
6C
Sang Kancil Menjadi Hakim
|
•
Menyenaraikan pengajaran dalam cerita
‘Sang Kancil Menjadi Hakim’
•
Menceritakan pengajaran yang terkandung
dalam cerita rakyat.
•
Menghargai pengajaran yang
•
terkandung dalam cerita
•
rakyat.
|
•
Mendengar cerita melalui kaset ‘Sang
Kancil Menjadi Hakim’
•
Melakonkan setiap babak dalam cerita ‘Sang
Kancil Menjadi Hakim’
•
Mencatatkan pengajaran yang terkandung
dalam cerita tersebut.
•
Menjawab soalan berdasarkan cerita
tersebut.
|
|
M35
(24-28SEPT)
|
|
6D
Koleksi Cerita Rakyat Kita
|
•
Mengenal pasti pelbagai jenis cerita
rakyat.
•
Menghasilkan himpunan cerita rakyat secara
kreatif.
•
Menunjukkan perasaan bangga
•
cerita rakyat.
|
•
Mengumpul semula semua cerita rakyat yang telah diajar oleh
guru.
•
Menyimpan semua cerita dalam bentuk folio.
•
Mereka kulit buku folio secara kreatif.
|
|
M36
(1 OKT-5 OKT)
|
|
6E
Mari Bercerita
|
•
Mengenal pasti cerita rakyat
•
Menceritakan sebuah cerita rakyat
•
iii)Berbangga dengan cerita
•
rakyat pelbagai kaum
|
•
Pelajar menyertai pertandingan bercerita
(Pilih satu cerita yang terdapat dalam folio).
•
Dalam kumpulan mempersembahkan cerita
tersebut.
|
|
TEMA 4 :
|
|||||
M37
(8-12
OKT)
|
UNIT 7 :
KERAJAAN DEMOKRASI
|
7A
Lagu Demokrasi
|
•
Menerangkan faedah amalan demokrasi
•
mencipta dan menyanyikan lagu bertemakan
demokrasi
•
menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat
|
•
Menerangkan faedah amalan
•
demokrasi
•
mencipta dan menyanyikan lagu bertemakan
demokrasi
•
menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat
|
|
M38
(15-19 OKT)
|
|
7B
Pemilihan Tokoh Murid
|
•
Menerangkan kepentingan pemilihan tokoh
murid secara demokrasi
•
memilih tokoh murid secara demokrasi
•
menerima keputusan pemilihan tokoh guru
|
•
Melantik ahli jawatankuasa untuk
menjalankan proses pengundian.
•
Menyediakan kertas undi mengikut bilangan
murid.
•
Pelajar dimaklumkan tentang
peraturan-peraturan proses pengundian.
|
|
M39
(22-26 OKT)
|
|
7C
Demokrasi Di Negara Kita
|
•
Menjelaskan sistem demokrasi di
•
membuat kajian tentang sistem demokrasi di
•
berbangga dan menghargai dengan sistem
demokrasi di
|
•
Membuat kajian tentang sistem
•
demokrasi di
•
Menjelaskan sisterm demokrasi di
|
|
|
|
7D
Prinsip Demokrasi
|
•
Mengenalpasti amalan dan prinsip demokrasi
•
mencipta lencana dan cogan kata
berdasarkan prinsip-prinsip demokrasi
•
menunjukkan rasa bangga terhadap amalan
demokrasi di Malaysia.
|
•
Mengenalpasti amalan dan prinsip demokrasi
•
Mencipta lencana dan cogan kata
berdasarkan prinsip-prinsip demokrasi
|
|
TEMA 6 : CABARAN MASA DEPAN.
|
|||||
|
UNIT 8 :
KESINAMBUNGAN KESEJAHTERAAN RAKYAT
|
|
•
Mengenalpasti cabaran-cabaran
kesinambungan kesejahteraan rakyat
•
Melibatkan diri dalam usaha untuk
memastikan kesinambungan kesejahteraan rakyat.
•
Menunjukkan rasa cinta negara
•
dalam mengekalkan kesejahteraan rakyat.
|
Baca dan fahami
teks ucapan yang diberikan
Dan menjawab
soalan yang disediakan.
(Ruj.Teks m/s86
& 87)
|
|
M40 PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TINGKATAN 1 DAN
2 (29 OCT-9 NOV 2012)
|
|||||
M41
(5-9 NOV)
|
|
8A
Kempen kesedaran Sivik
|
•
menerangkan kepentingan kesedaran sivik.
•
ii. menganjurkan kesedaran sivik di kelas atau sekolah.
•
menunjukkan keprihatinan terhadap
kesedaran sivik
|
•
mengadadakan kempen kesedaran sivik di peringkat sekolah
seperti cogan kata,poster,sajak, pantun,kuiz dan aktiviti keceriaan.
•
mengadakan promosi kempen
•
membincangkan isu-isu yang berkaitan
dengan pencemaran alam
|
|
|
|
8B
Gambaran Masyarakat Sejahtera
|
•
Menerangkan ciri-ciri
•
kehidupan
yang sejahtera.
•
Mengamalkan kehidupan yang sejahtera.
•
iii. Menghargai kehidupan yang sejahtera
|
•
menghasilkan skrip dialog yang
menggambarkan kehidupan sebuah masyarakat yang sejahtera.
•
membincangkan ciri-ciri kehidupan
masyarakat
•
melakarkan sebuah lukisan kehidupan
masyarakat
|
|
|
|
8C
Cabaran Remaja
|
•
mengenalpasticara-cara menangani cabaran.
•
mengambil tindakan wajar dalam menangani pelbagai cabaran
•
menunjukkan sikap
•
bertanggungjawab dalam menangani cabaran.
( Ruj.Teks m/s 91)
|
•
menyelesaikan masalah cabaran hidup yang
dihadapi.
•
analisis situasi yang diberi.
-situasi A
-situasi B
-situasi C
•
memberi alasan bagi setiap tindakan yang
diambil.
•
membuat pilihan tindakan dari situasi di
atas yang memberi kebaikan kepada semua pihak.
|
|
|
|
8D
Alam Yang Saya Sayangi
|
•
Menghuraikan kepentingan alam sekitar
kepada kesejahteraan hidup.
•
Melibatkan diri dalam menjaga kelestarian
alam sekitar.
•
Menghargai dan menyayangi alam sekitar.
|
•
Membuat simulasi mesyuarat untuk
membincangkan pelaksanaan projek pelancongan di sebuah pulau.
•
Mesyuarat terdiri daripada wakil-wakil
yang terlibat dalam projek tersebut seperti penduduk kampung,pihak
kerajaan,pelabur dan NGO.
•
Melukis poster menggambarkan keindahan
sebuah pulau yang dikelilingi kawasan laut.
Ruj.Teksm/s93
|
|
|
|
8E
Hormatilah Mereka
|
•
Menerangkan kepentingan kemudahan untuk
kesejahteraan golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
•
Bekerjasama dengan pelbagai pihak untuk
kesejahteraan golongan kurang bernasib baik dan kurang upaya.
•
Bersimpati dan menghormati golongan kurang
upaya.
|
•
Mengumpul keratan akhbar tentang golongan
kurang bernasib baik dan membincangkan cara-cara untuk membantu mereka.
•
Murid ditunjukkan beberapa gambar/keratan
akhbar berkaitan golongan kurabg upaya.
•
Murid diminta meneliti pernyataan dan gambar
yang sedia ada.
•
Berdasarkan gambar yang dilihat, murid
–murid diminta menjelaskan apakah cabaran-cabaran yang dihadapi oleh golongan
kurang upaya.
•
Murid dibahagikan kepada beberapa
kumpulan dan murid diminta
berbincang dan setiap kumpulan diminta
membentangkan sekurang-kurangnya 3 cara bagaimanakah pihak kerajaaan ,NGO,
dan individu boleh membantu dan menyokong golongan kurang upaya dan kurang
bernasib baik mencapai kesejahteraan hidup.
|
|
·
CUTI AKHIR TAHUN (10.11.2012-1.1.2013)
|
|||||
DISEDIAKAN OLEH:
EN.MOHD SAHRUL HISAM BIN MOHAMED SALLEH
KETUA PANITIA
PENDIDIKAN SIVIK & KEWARGANEGARAAN
SSN SMK SERI KOTA, MELAKA